Köpvillkor

Köp- och leveransvillkor

Priser i svenska kronor. Moms ingår i priset med f.n. 25%.

Betalningsalternativ

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.

Allmänna villkor för faktura och kontokredit: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_SE.pdf

Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation: https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_SE.pdf

Faktura

I samarbete med Walley erbjuder vi faktura och delbetalning. Faktura innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI.

my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.

Konto

I samarbete med Walley erbjuder vi delbetalning via konto. Konto innebär att alla dina köp under en månad samlas på en faktura, som skickas månaden efter dina köp. Du får hem dina varor innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI.

my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.

Kort

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Mondidos hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna dras från ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet. 

Leveranstid

Leveranstiden anges på hemsidan under respektive produkt. Obs! De angivna leveranstiderna är baserade på ett snitt. Enstaka produkter kan ha längre leveranstid än vad som anges i kundvagnen. Vid beställning av stoppmöbler sänder vi ett mejl till kunden där en preliminär leveranstid till vårt transitlager anges. Har du beställt hemkörning av din stoppmöbel så kan du förvänta dig ytterligare ca 2-4 dagars leveranstid efter att varan slutbetalats. Hemleverans sker efter att varans fulla värde erlagts.

Om varan finns i lager kan du räkna med ca 2-4 dagars leveranstid till närmaste postombud. Gäller normalt alla produktkategorier utom stoppmöbler. Obs! Enstaka undantag kan förekomma. Vi meddelar er ifall leveranstiden skulle vara längre än angivet på hemsidan. 

OBS! Under sommar- och julperioden håller normalt fabrikerna stängt. Under dessa perioder kan det förekomma kraftiga avvikelser från den angivna leveranstiden. 

 

Leveranssätt

Vi skickar beställningar som postpaket/brev/bussgods eller med din specificerade leverantör. Leverans sker dagtid - kvällskörning är en tilläggstjänst. Priset på kvällskörning skiljer sig beroende på omfång och vikt.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget. Obs! Alla leveranser sker med enkelbemannad bil - d.v.s bärhjälp/montering/bortforsling av emballage ingår EJ. Detta är tilläggstjänster som man vid ordertillfället måste upplysa oss om. Mottagande kund har undersökningsplikt - man måste syna godset så att det inte är skadat. Anmäl skadat gods omedelbart till chaufför/speditör. 

 

Frakt

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten, detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Prissättning sker efter DHLs portotabell för brev och paket. Vid ordervärde överstigande 2500 kr bjuder vi på fraktkostnaden. 

Obs! Alla leveranser sker med enkelbemannad bil - d.v.s bärhjälp/montering/bortforsling av emballage ingår EJ. Detta är tilläggstjänster som man vid ordertillfället måste upplysa oss om. Mottagande kund har undersökningsplikt - man måste syna godset så att det inte är skadat. Anmäl skadat gods omedelbart till chaufför/speditör. 

 

Garantier och service

Vi säljer alla produkter med tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

 

Reklamation och returrätt

Det är alltid garanti på de produkter du köper. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Returadress för små paket (annars hänvisar vi till vår lager adress som finns på hemsidan), The Sofa Store, Hornsgatan 84, 11821 Stockholm. Ange alltid öppettider till fraktbolag så att leverans sker innanför butikens öppettider. Sker leverans till annan adress eller om någon från företaget måste hämta gods på terminal el dyl. utgår kostnad för detta.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du,
om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss (se returadress ovan)
om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.

Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

Om du inte är nöjd med varan/tjänsten du erhållit, tveka inte att kontakta oss på mejladress: info@thesofastore.se så vi kan lösa ditt problem. Är du fortfarande inte nöjd efter vår kontakt och vill gå vidare med ditt klagomål. klicka på denna länken till EU:s Online dispute Resolution ODR.

Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar om du handlat via hemsidan enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, gäller ingen ångerfrist. Detta omfattar bl.a beställda soffor där Ni valt tyg utifrån bild el tygprov. Om 14 dagar har gått sedan mottagande av din vara eller varor, kan vi tyvärr inte erbjuda dig en återbetalning eller utbyte.

Du har inte ångerrätt om:
-tjänsten påbörjats/varan börjat tillverkats under ångerfristen med ditt samtycke,
-priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie,
-varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas,
-förseglingen brutits på produkten eller använts. Du som kund står för returfrakt vid åberopande av ångerrätten.

Flera typer av varor är befriade från att returneras. Vi accepterar inte produkter som är intima eller sanitära varor, farliga material eller brandfarliga vätskor eller gaser.

Ytterligare ej returnerbara artiklar:
Presentkort
Nedladdningsbara mjukvaruprodukter
Några hälso- och personvårdsprodukter

För att slutföra din retur krävs vi ett kvitto eller inköpsbevis.

Skicka inte ditt köp tillbaka till tillverkaren.

Det finns vissa situationer där endast delbetalningar beviljas (om tillämpligt)
Produkt med tydliga tecken på användning.
Något objekt som inte är i sitt ursprungliga skick är skadade eller saknade delar av skäl som inte beror på vårt fel
Alla artiklar som returneras mer än 14 dagar efter leverans

När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

För att vara berättigad till retur måste ditt föremål vara oanvänt och i samma skick som du fått det. Det måste också finnas i originalförpackningen.

När din retur är mottagen och inspekterad skickar vi dig ett mejl för att meddela dig att vi har fått din returnerade vara. Vi kommer också att meddela dig om godkännande eller avslag på din retur.

Om den godkänns kommer din återbetalning att behandlas, och en kredit kommer automatiskt att tillämpas på ditt kreditkort eller din ursprungliga betalningsmetod inom en viss mängd dagar.

Sena eller saknade återbetalningar (om tillämpligt)
Om du inte har fått en återbetalning inom 14 dagar, kolla först ditt bankkonto igen.
Kontakta sedan ditt kreditkortsföretag, det kan ta tid innan din återbetalning publiceras officiellt.
Kontakta sedan din bank. Det är ofta en viss behandlingstid innan en retur återbetalas.
Om du har gjort allt detta och du fortfarande inte har fått en retur, vänligen kontakta oss på info@thesofastore.se.

Varor på rea (om tillämpligt)
Endast varor till ordinarie priser kan återbetalas. Rea varor kan tyvärr inte återbetalas.

Utbyten (om tillämpligt)
Vi ersätter endast artiklar om de är defekta eller skadade. Om du behöver byta ut det för samma sak, skicka oss ett mail på info@thesofastore.se och skicka ditt föremål till: The Sofa Store, Hornsgatan 84, 11821 Stockholm, Sverige.

Gåvor
Om varan var märkt som en gåva när den köptes och skickades direkt till dig, får du en presentkort för värdet av din retur. När det returnerade objektet har tagits emot skickas ett presentkort till dig.

Om varan inte var märkt som en gåva när den köptes, eller gåvogivaren fick beställningen skickad till sig för att ge den till dig senare, skickar vi återbetalning till gåvogivaren och hen kommer att underrättas om returen.

Frakt
För att returnera din produkt, ska du skicka din produkt till: The Sofa Store, Johanneslundsvägen 12, 19461 Upplands Väsby, Sverige

Du kommer att vara ansvarig för att betala för dina egna fraktkostnader för att returnera ditt föremål. Fraktkostnaderna återbetalas inte. Om du mottar återbetalning dras avgiften för returfrakt från din återbetalning.

Beroende på var du bor kan det tid det tar för din utbytta produkt att nå dig.

Om du skickar en vara över 500 SEK, bör du överväga att använda en spårbar försändelse eller köpa till försäkring. Vi garanterar inte att vi kommer att få ditt returnerade objekt.  

Skador på paket och ej uthämtade paket

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

 

Information på hemsidan

Vi har gjort allt som står i vår makt för att undvika fel på hemsidan. Men kan det förekomma fel och ofullständig information i texter, bilder, grafik och annat material. I sådana fall och i den utsträckning som lagen tillåter, kan vi inte hållas ansvariga för skador som uppstår därav, såtillvida sådan skada inte är ett resultat av grov vårdslöshet eller avsiktlig försummelse från vår sida.

Det är vår avsikt att korrekt återge de varor som finns till försäljning på denna hemsida. Det går dock inte att garantera att färgerna i denna hemsida exakt återger varornas verkliga färger. Dessa avvikelser kan bero på din dators färg- och bildinställningar och därför kan vi inte garantera att färgerna är exakt samma som på din datorskärm. I de fall det är möjligt sänder vi gärna er prover på tyger - men det förekommer skiftningar i färger helt naturligt då alla färgbad är olika av naturliga orsaker. Beställer du utiftån ett prov så räkna med att det kommer att förekomma skillnader i färgbad. Specielllt i billigare tyger och tyger som är sandtvättade förekommer det stora skillnader i färg/nyans/struktur.

The Sofa Store - org.nr 556799-6177

Reservation för eventuella skrivfel, tryckfel och prisjusteringar.